fbpx
Type: Event
Emne: Kino
Skrevet: mai, 2020

Det var god stemning i Ranahallen på 17. mai! Nyvaska biler med flagg og smilende familier kom for å være med på drive in kino.

300 personer fordelt på 90 biler deltok på drive in kino på 17. mai 2020 i Ranahallen. Det er vi veldig fornøyde med! 

«De tutet og takket hovedsponsor Rana Gruber med flere for et vel gjennomført arrangement. Og vi hørte klapping i bilene etter siste film! Det var en fantastisk positiv opplevelse.» sier prosjektleder Tonje Vonstad i TV Klipp.

Slik ble drive in kinoen til

Cars & Coffee Nordland ville lage et korona-fritt bilarrangement til medlemmene sine. Tonje Vonstad ønsket å sysselsette oss i TV Klipp og andre i næringer som hadde lite eller ingen jobb pga. korona-stengingen. Rana kommune ønsket en alternativ feiring for ranværingene, fordi det ikke ble verken korpsmusikk eller barnetog på 17. mai. Drive in kinoen i Ranahallen et resultat av alt dette. 

Køen utenfor Drive in kino i Mo i Rana

Viktig med støtte fra næringslivet

Hovedsponsoren Rana Gruber, samt Helgeland Kraft, Helgeland Invest og REMA 1000 sto for størsteparten av midlene til arrangementet. Rana kommune stilte med Ranahallen. 

«Det var vanskelig å finne sponsorer under korona-pandemien. Ingen banker kunne hjelpe oss og vi fikk virkelig kjenne på hvor viktig næringslivet er for kulturlivet i Rana. Derfor er det ekstra rørende at bedrifter som er sterkt påvirket av korona også støttet prosjektet. Herav fiskecampingen Polarcamp i Rødøy, Nord Reker i Lurøy, Krokstrand camping og Helma Hotel. Jeg tror disse skjønner hva det betyr å slite ifm. korona.» forteller Tonje.  

Braathen Gruppen, BaRe Nord, Esso Deli de Luca, Circle K og Polarull bidro også med midler, mat eller gaver. Vi fikk låne lerret fra Nordland Teater og lift fra Rana Multiutleie.  

Sysselsetting av permitterte

Bedrifter med helt eller delvis permitterte ansatte jobbet hardt for å få dette i havn, herav Bygdekinoen, Mac&Tusj, Eprod, Rana Blad, Inventum RTD og TV Klipp. Alle har vært utrolig positive av å få et oppdrag å jobbe med i en ellers depressiv periode.

«Vi vil takke alle besøkende som kom og alle frivillige, arbeidsfolk og sponsorer som gjorde dette mulig. Uten slikt engasjement og deltakelse ville vi ikke turt å tenke på å arrangere noe slikt. Ikke minst, en stor takk til Rana Gruber som reddet hele prosjektet som garantist.» sier Tonje Vonstad i TV Klipp. 

Innarbeidet team

TV Klipp arrangerte drive in kino i 2015 og 2016 med henholdsvis 60 biler pr. film. Den gang var det event-markedsføring for vår kunde, Byporten Mo i Rana. Denne erfaringen var helt avgjørende for at vi klarte å gjennomføre årets drive in kino i 2020.  

Som vanlig sto Radio Rana for kinolyden via egen FM-frekvens kjøpt inn ifm. arrangementet. Og Bygdekinoen sto for filmvisningen. Kurt Molvik fra Bygdekinoen og Oddvar Brennesvik fra Radio Rana er to viktige nøkkelpersoner. 

«Etter å ha rigget ned sto Kurt og Oddvar og ytret et ønske om å arrangere minst én drive-in kino til før de pensjonerer seg om to år, så vi får se hva som skjer.» ler Tonje. 

«Tidligere startet jeg planleggingen til drive-in kino ni måneder i forveien. Denne gangen gjorde vi det på kun 6 uker! Dette ville aldri gått uten et innarbeidet team! Lise-Helen Knudsen og samboeren Raymond Rakvaag fra Cars & Coffee Nordland sklei rett inn i drive-in-teamet! Fy fader for noen arbeidsjern! Jeg hadde ikke klart meg uten Lise-Helen! En fantastisk partner. Rana er heldige som har slike ildsjeler i byen sin! Med dyktige folk i ryggen får vi til alt, så om noen vil at vi skal arrangere noe stort for deres bedrift, enten det er for ansatte eller lokalbefolkningen, er vi gjerne med. Jo sprøere, jo bedre!» smiler Tonje. 

Billettsalg:

20 biler – «Biler 3» 

29 biler – «Frost 2»

41 biler – «Tunnelen»  

Totalt 90 biler og ca. 300 besøkende.

Inne på drive in kino mo i rana