fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juni, 2020

Før kunne man benytte gule sider-katalogen, aviser og radio til å nå nye kunder. Det var den gang, og ting har forandret seg. Bedrifter må i dag navigere blant konstant forandrende digitale søk og sosiale kanaler som Facebook, Google, YouTube, e-post og smarttelefoner for å kommunisere med kunder. Hvordan holder man egentlig følge?

Hva er digital markedsføring?

Tilgangen til Internett er fremdeles stigende. Ikke bare kobler nye aktører seg til, men vi lærer stadig hvordan vi utnytter tilgangen til informasjon bedre. Dette påvirker bruksmønstrene til folk, og det betyr at offline-markedsføring mister effektiviteten det har hatt tidligere.

Markedsføring generelt har alltid handlet om koblingen man har til publikummet sitt. I dag betyr det å nå ut til kunder hvor de tilbringer tid: på Internett. Det er derfor vi kaller det “digital” markedsføring, selv om prinsippene i stor grad er de samme.

Digital markedsføring er bruken av mange digitale kanaler og taktikker hvor kundene befinner seg på nett. Det kan være en nettside, sosiale medier, e-poster, digitale brosjyrer, blogger, nyheter, etc.

Et eksempel på digitalt markedsføringsarbeid er innholdsproduksjon. Det vil si skapelsen og promotering av innhold med formål om å bevisstgjøre om en merkevare, gjete Internett-trafikk (inbound-marketing), og bygge potensielle kunder som interesserer seg i et produkt eller tjeneste. En type innhold kan være en artikkel: Om man skriver nyttig innhold til potensielle kunder kan man demonstrere ekspertise og samtidig generere trafikk. På denne måten kan du lage “løyper” for potensielle kunder, slik at de finner svar og løsninger de trenger.

Et annet ledd i digitalt markedsføringsarbeid er bruken av sosiale medier. Her kan man bygge relasjoner og kommunisere toveis med eksisterende og potensielle kunder. Som i tradisjonell markedsføring vil bruken av språk og fremtoning spille viktige roller. Man bør aldri undervurdere kompetansen til kundegruppen sin, og overfladisk og falsk oppførsel kan skade både omdømme og interesse. Derfor er det viktig å kjenne og forstå kundene godt, akkurat som en god selger ville ha gjort.

Må jeg markedsføre digitalt?

Mange fristes til å vente med digital markedsføring. Endringene skjer jo så raskt, og ting går jo bra uten – hva er egentlig vitsen med å lære Facebook, når det kanskje mister populariteten om noen år?

Å ignorere digital markedsføring er en tabbe. Vi handler stadig mer på nett, men kanskje viktigere: vi sjekker ting på nett. Kunder i dag forventer å finne informasjon om noe de kjøper. Kunder i dag er ikke passive lyttere, men aktive studenter. De kan google, de vet hvordan de undersøker. Alle bruker digitale medier i dagens samfunn. Det er ikke til å unngå, og ingenting tyder på at trenden vil snu. Dine fremtidige kunder vil forvente å finne deg på nett. De vil danne seg et bilde og forventning basert på det de finner.

Tjenestekvalitet defineres som gapet mellom forventning og faktisk opplevelse.

Om du ikke bygger deg kompetanse på digital markedsføring kan du uvitende skade omdømmet ditt. For eksempel kan du skape misforståelser og ikke levere etter forventningene moderne kunder har til bedrifter som din. Husk at forventninger skapes av konkurrentene dine også. Lever du ikke opp til disse skaper du dårlige opplevelser som underleverer og skuffer. Dessuten vil risikoen gradvis øke for at du ikke er forbedret på en trussel fra en konkurrent. Omstilling kan ta tid. Om man plutselig trenger kompetanse på digital markedsføring sliter man om man ligger langt bak.

Andre fordeler med digital markedsføring er at det skaper et mål. Digital markedsføring er bare vanlig markedsføring, men i digitale kanaler. Strategien man utvikler komplimenterer markedsstrategier generelt og kan hjelpe i ulike deler av bedriften. For eksempel vil en strategi levert av TV Klipp gi innsikt og ideer til kundebehandling over telefon og bak disken. Faktisk kan det være problematisk om ulike siloer, f.eks. kundebehandling og markedskampanjer, ikke samhandler. Kunder kan få veldig ulike opplevelser i ulike kontaktpunkter hos bedriften din, noe som kan være frustrerende om man må gjenta informasjon eller det oppstår misforståelser. Det virker amatørmessig og kan skape dårlige opplevelser. Derfor anbefaler vi en utredelse av opplevelsen hos deres kunder – en visualisert kundereise.

Les mer om kundereisen.

Kunderelasjon tar tid

Når mange hører “markedsføring”, “salg” og  “reklame” setter det seg en sur smak i munnen. Vi forbinder det kanskje med irriterende støy. For eksempel annonser på Facebook som skriker “kjøp hos oss!”, uten noen dypere strategi. Dette er tilsvarende å forstyrre folk på gata og spørre “vil du kjøpe boligalarm?” eller forsøple med plakater. Noe de færreste liker. Her i TV Klipp liker vi å si:

“Vi frir ikke på første date”

Å bygge en relasjon til kunden tar tid. Ingen er like, og noen trenger mer tid enn andre. Noen vet hva de trenger, andre undersøker selv eller bruker lang betenkningstid. Derfor lager man langsiktige strategier og arbeidsplaner for digital markedsføring, fremfor å jobbe med kun én annonse som skal lede mot salg – så enkelt er det ikke.

Heldigvis finnes det mange måter å effektivisere langsiktig arbeid. Man kan forhåndsprodusere innhold til nettsider, sosiale medier og e-poster. Med automasjon og smart planlegging vil en periode med intensivt arbeid kunne styre digital markedsføring i lang tid fremover.

Hvor begynner man?

Hos TV Klipp mener vi en god markedsstrategi oppstår gjennom tett arbeid med kunder. Det gjelder både samarbeid med våre kunder, men også kundenes kunder. Vi mener effektiv kommunikasjon og de korrekte løsningene avhenger av ærlige samtaler og et solid grunnarbeid. Alt av kommunikasjonsarbeid handler til slutt om mottakeren, og innsikt hos de forteller oss hva vi må gjøre. Dette er innsikt som lar oss fange oppmerksomhet og lage noe som snakker direkte og personlig til mottakeren.

TONJE VONSTAD
94 88 44 89 / tonje@tvklipp.no

Kontakt meg for alle henvendelser om markedsføring. Jeg slår gjerne av en forpliktelsesfri prat.

Hvordan forstår man kundene?

Helt enkelt: man snakker med de. Vi må forstå kunden, og derfor setter vi de i fokus. Med åpne spørsmål og samtaler avdekker vi hvordan den ideelle kundegruppen oppfører seg, tenker og handler – hvilke mønstre som gjentar seg. Informasjonen bruker vi til å skape skreddersydde markedsføringsstrategier.