fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juni, 2020

De fleste bedrifter har en nettside. Trafikk til nettsiden er ofte målet med annonser og kampanjer på digitale kanaler, som Facebook og Google. Men trafikk til nettsiden er ikke alltid godt nok, og hvem som helst kan kjøpe trafikk til en nettside. Det er mye viktigere at besøkende er potensielle kjøpere og at behovene deres blir innfridd.

Ulike målgrupper har ulike behov, men det finnes uansett gode grunnprinsipper for utformingen av landingssider. Her er noen råd.

Hva er en landingsside?

Mange tenker at landingssider bare er undersider på nettsiden. Informasjon om produkter, om bedriften, kontaktinformasjon osv. Men dette er ikke alltid riktig.

En landingsside inngår som del av et større økosystem. Den er en del av kundereisen og har et spesifikt formål avhengig av hvor potensielle kunder er i opplevelsen av bedriften din. Hva nettsiden formidler bør være spesialtilpasset.

En kunde som interesserer seg for tregulv er ikke nødvendigvis interessert i veggmaling. Forsøker man å påvirke potensielle kunder til mange handlinger samtidig, synker sjansen for at den ønskede handlingen gjennomføres. Man bør ikke forsøke å påvirke i flere retninger samtidig.

Målet med en landingsside er å få besøkende til å gjøre en bestemt handling.

Hva er målet med siden?

Tenk gjennom hvilken handling innholdet skal “trigge”. Hvordan bør man formulerer seg?

Er målet salg, kan man for eksempel påvirke den indre forpliktelsen hos besøkende. Fra det øyeblikket mennesker tar en beslutning oppstår det en forpliktelse i oss til å opptre i samsvar med beslutningen. Selv om vi oppdager noe bedre senere, er det økt sannsynlighet for at vi gjør det vi tidligere bestemte oss for. Det er noe trygt og forutsigbart i å gjøre det man tidligere har sagt at man skal gjøre. Vi ønsker å fremstå som konsise, ettersom dette blir sett på som en styrke; å være inkonsistent sees oftest på som en svakhet.

Om du får kunden til å mene noe eller forplikte seg tidlig i salgsprosessen vil de sannsynligvis stå for det de har sagt senere. Dette kan man vurdere i handlingsoppfordringen på nettsiden. For eksempel:

  • I kontaktskjema, få kunden til å bekrefte at de faktisk ønsker å handle.
  • Få kunden til å skrive forbehold for salg, eller hva de forventer seg.
  • Få kunden til å skrive hvorfor de interesserer seg for produktet.

Andre ting man kan vurdere er sosiale bevis i innholdet, som bilder av personer som ligner på målgruppen. Vi anser ofte oppførsel som riktig, om andre, som er lik oss selv, oppfører seg på denne måten. Dette er også nærliggende prinsipper om identitet: Er det verdier blant målgruppen din du bør vurdere strategisk? For eksempel kan det være lurt å inkludere miljørelaterte opplysninger om kundegruppen er miljøbevisst, men helst unngå hvis det er unødvendig eller irriterer.

Det er mange salgsprinsipper og alle tilfeller bør vurderes separat.

Unngå støy og unødvendig informasjon

Husk: Vi har ett mål med landingssiden. Andre produkter og informasjon bør ikke rote til dette.

Kunder er på en reise, og du vil ikke skape avsporinger. Alle linker, handlingsoppfordringer og knapper bør lede i samme retning. Om de forlater landingssiden er det stor sannsynlighet for å miste de for alltid.

Tenk nøye gjennom hvordan handlingsknappen (også kalt “CTA” – call to action) oppleves. Skiller den seg tilstrekkelig ut fra andre, potensielt forstyrrende aspekter på siden? Hvordan er den formulert? Krever den obligasjoner, eller fremstår den som mindre bindende. Hva ville din kunde hatt størst sannsynlighet til å trykke på?

Gjør det enkelt for potensielle kunder å trykke seg videre.

Hvorfor trykket kunden seg hit?

Tenk over hvilket behov leseren din har. Lovet du personen noe, så bør du være klar over det. For eksempel er det blitt vanlig med “clickbait”-knapper på nettet. Det kan være veldig frustrerende for potensielle kunder. For eksempel om du lover svar på en utfordring i en annonse, men aldri leverer svaret de trenger. De føler du kaster bort tiden deres, og vil kanskje unngå å bli kunde av deg for alltid.

Tenk derfor: Svarer landingssiden på det den lover? Vil en intetanende person som ankommer den forstå budskapet med en gang de ankommer? Og, vil man kunne finne det man lurer på raskt og effektiv?

Om en svarer nei, bør man kanskje redigere litt. Vi er travle mennesker og forventer svar relativt raskt. Folk er blitt vant til sleipe triks, og setter sjeldent av tid til lange tekster for kanskje å finne et svar i slutten av innholdet. Mange ser kun etter svaret i tittelen, ingressen, kommentarer eller konklusjonen.

Mange skummer raskt over, så sørg for at innholdet er raskt tolkbart og gir et førsteinntrykk. Bryt opp teksten med punktlister og bilder, og skriv gode overskrifter.

Gjør ting lett navigerbart, kort og enkelt: møt behovet til deres besøkende.

Har du en nettside og ønsker å lage landingssider til en kampanje? Vi kan ta deg fra A til Å, og vet hvordan vi lager effektive strategier for digital markedsføring.

Vår handlingsoppfordring: Kontakt

Dette er ikke bare en nettside med informasjon. Det kan være du endte opp her fordi du tenker på markedsføring for bedriften din. Uansett vil vi gjerne snakke, og håper derfor du tar kontakt med oss. Still oss gjerne spørsmål om din situasjon. De beste løsningene finner man i dialog med andre.

Kontakt oss