fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juli, 2020

De fleste vet at sosiale medier dominerer i samfunnet. Nesten alle bruker det, og de forventer å finne informasjon om bedriften din der. Jo lengre du venter – jo tyngre blir det å starte.

Dette er kanskje den beste måten å prate med menneskene som allerede liker deg, men også de som ikke har hørt om deg enda. Sosiale medier er billig, personlig, raskt og effektivt.

Bruksområder og fordeler med sosiale medier.

Med sosiale medier er det enkelt å promotere merkevaren din. Vi skiller ofte mellom organisk og betalt rekkevidde når vi snakker om å spre budskapet på sosiale medier.

Betalt rekkevidde betyr at du betaler plattformen for å promotere bedriften din eller noe innhold du har laget. Organisk rekkevidde baserer seg mer på naturlig spredning, gjennom delinger og høyt engasjement med innhold. For eksempel vil veldig underholdende videoer kunne gå «viralt» og nå mange mennesker uten å betale.

Hvilken måte du bør velge avhenger av situasjonen. Budskapet du ønsker å formidle kan med fordel være skreddersydd til kunder på et stadie i «kundereisen», og dette må tas i betraktning. For eksempel trenger du ikke å betale for å prate til det eksisterende publikumet ditt, men heller produsere godt innhold som engasjerer.

Les mer om kundereisen.

Lager du en god plan for sosiale medier kan du tiltrekke deg nye kunder, lære hva folk tenker om bedriften din og bygge relasjoner til eksisterende kunder – uten å forvirre mennesker i ulike stadier.

Kommunikasjonskonsulent TV Klipp Martin Hansen

Martin Hansen
411 06 731 / martin@tvklipp.no

Spørsmål? Ring meg for en uforpliktende prat om sosiale medier for din bedrift.

Med segmentering og målrettet formidling sørger du for at kunder i ulike steg av «kundereisen» mottar relevant innhold.

Du kan for eksempel annonsere introduksjons-innhold til nye kunder, og sørge for at eksisterende kunder ikke mottar det. Med den enorme rekkevidden på sosiale medier kan du segmentere kundegrupper og være svært målrettet med budskapene dine.

Sørg for at mottakeren mottar relevant innhold.

5 tips for drift av sosiale medier

1. Ha en strategi

Det kan være fristende å hoppe i det og poste innhold, men som med annen business vil en god strategi gi deg bedre suksess. Uten den vil du mangle konkrete mål, som gjør det vanskelig å måle effekten av arbeidet, men kan også gjøre at arbeid gjøres forgjeves – fordi det ikke hjelper mottakeren videre på kjøperreisen.

Les hvordan du kan lage en markedsføringsplan.

  • Sett mål for sosiale medier. Husk at disse må være relevant i forhold til bedriftens overordnede mål, som regel salg. Dermed vil ikke nødvendigvis likerklikk på Facebook være verdifullt i seg selv, om de ikke konverteres til salg.
  • Undersøk. Du kan finne inspirasjon fra lignende bedrifter. Hva fungerer, hva fungerer ikke? Se på ditt eget innhold og prøv å forstå hvorfor noen typer innhold engasjerer mer en andre. Her er det en fordel å ha gjennomført gode brukerundersøkelser.
  • Planlegg publisering. Det er flere fordeler å lage en strategi som planlegger innholdet. Slik får du systematisert arbeidet og sørger for at viktige ledd ikke glemmes. Dessuten får du god tid til å produsere høy kvalitet. Det gjør det mye enklere å jobbe kost-effektivt: Tenk for eksempel når noe skjer på arbeidsplassen, også vet du at dere kommer til å trenge bilder til innhold senere: Da vet du hva du må ta bilde av, og hvorfor. God planlegging gjør også jobben enklere, fordi du kan fordele enkle og tunge oppgaver slik det passer deg – eller delegere og bestille innhold du selv ikke ønsker å lage. For eksempel vil dette gjelde videoproduksjoner.

Les hvordan vi produserer filmer.

2. Velg hvilke plattformer du vil satse på.

Hvilke medier målgruppen din bruker er viktig. Mange bedrifter velger basert på statistikk, for eksempel basert på hvilke sosiale medier folk i ulike aldere benytter. Men dette er forenkling, og statistikken kan lyve.

Veldig mange har Facebook-profil, men både hvordan mediet brukes og hvor hyppig har stor variasjon. Om du danner god innsikt om dette tidlig forsikrer du at ressursene dine brukes feil. Det er ikke mye vits å annonsere på Facebook om kundegruppen din aldri «scroller» nedover nyhetsfeeden, eller har utviklet bannerblindhet – en måte å bevisst eller ubevisst overse annonser.

sosiale medier mo i rana
Mennesker som navigerer blant mye innhold kan utvikle blindhet for annonser.

Å drifte sosiale medier tar mye tid. Det er grunnen til at mange leier eksperter. Det er viktig å prioritere hvilke medier man satser på.

3. Fokuser på det visuelle.

Trendene viser at de visuelle komponentene blir viktigere etterhvert som sosiale medier vokser. Folk forventer nå at innlegg inkluderer gode bilder og videoer. Spesielt gjelder dette mediene som vokser raskest og er populære blant unge forbrukere, som Instagram, Snapchat, TikTok og Pinterest.

Om innholdet ditt ikke ser bra ut, vil ingen stoppe opp og lese hva du har å si. En sterk bildebank eller tilgang på fotograf er derfor viktig for suksess på sosiale medier. Et ekstra tips er å jobbe kost-effektivt: Ta bilder i forhold til publiseringsplanen og strategien, men husk også profesjonelle bilder til nettsiden, referanser og presentasjonsmateriale. Et godt førsteinntrykk er utrolig viktig i markedsføringen generelt.

Les mer om fotografering.

Det er ikke alltid lett å vite hva man skal fortelle med bilder. Kanskje er du en tjenestebedrift som ikke leverer nye, visuelt interessante produkter. Likevel kan du fortelle historier og presentere deg selv på en strategisk måte. Med video kan du vise deg frem og informere raskt og effektivt, for å nevne noen av fordelene.

Les mer om videomarkedsføring.

4. Kvalitet > Kvantitet

Spesielt for små bedrifter kan alle mulighetene i sosiale medier være overveldende. Heldigvis trenger man ikke gjøre alt. Det er mye viktigere å produsere bra innhold på nøkkelkanaler, enn dårligere innhold overalt.

Dessverre tror mange bedrifter at produksjon av godt innhold er enkelt. Ofte tror de fokus på egne produkter og tjenester er like interessante for andre, som for dem selv. Men for folk flest vil ikke direkte tilbud og salgspitcher være motiverende, men ekte, hjelpsomt og medmenneskelig innhold fungerer.

Å finne balansen mellom ekte kvalitetsinnhold med verdi for mottakeren og innhold som bidrar til bedriftens mål er vanskelig. Det er viktig å prioritere og arbeide mot spesifikke mål.

Samtidig må du være autentisk. Det er mange fallgruver, og selv små tabber kan få store konsekvenser. Ofte vil tabber få stort organiske rekkevidde, som kan skade merkevaren. Forbrukere kjenner også til miljøet rundt produkter og tjenester, og vil raskt oppdage om noen prøver å etterligne kulturen. Dette er enda en grunn til at brukerundersøkelser er fundamentalt i digital markedsføring.

Les mer om digital markedsføring.

Dette klarer du. Tenk litt på hvilke forventninger du selv har, og hvilket innhold du liker å lese på ulike plasser. For eksempel fungerer personlige, lette innlegg om den daglige driften veldig godt på Facebook, mens innhold på nettsiden skal appellere til personer som vurderer produktene dine akkurat nå.

5. Medieovervåkning og verktøy

Det finnes mange måter å effektivisere arbeidet med sosiale medier. Noen enkle verktøy og fremgangsmåter kan spare deg mye tid, sånn at du ikke trenger å bruke mange ressurser.

For eksempel kan du skape verdi for kundene dine ved å være en kilde til informasjon. Naturlig nok vil du tjene mest på å tiltrekke deg mennesker med interesse for faget du spesialiserer deg for. Derfor er det lurt å samle nyheter og informasjon om fagfeltet. Slik demonstrerer du samtidig ekspertise, uten å virke selgende eller blærete.

Medieovervåkning er en enkel måte å oppdatere seg på aktuelle nyheter. Et veldig enkelt verktøy er Google Alerts, som lar deg overvåke nyheter basert på nøkkelord. Det finnes også programmer du kan betale for eller leverandører av medieovervåkningstjenester. Du kan også samle på kilder til relevante nyheter gjennom sosiale medier, så du kan dele videre eller finne lærdom og inspirasjon til egne produksjoner.

Vi anbefaler også at du laster ned apper som tilhører plattformene du bruker. Slik er du lettere tilgjengelig for direkte samtaler når kunder tar kontakt. Er du mye på farten kan redigeringsprogrammer på telefonen gjøre underverk for bilde- og videokvaliteten din. Mulighetene er mange, og hvordan du best effektiviserer vil avhenge av situasjonen din.

Har du nok å tenke på?

Vi forstår: De fleste ledere har nok å gjøre allerede. Samtidig ønsker de å oppnå mer, og vet de burde forbedret bruken av sosiale medier. Men tiden strekker ikke til, og ny ansettelse av medieansvarlig er ikke fornuftig.

Vi kan hjelpe deg med strategi og drift.

Ta kontakt med oss, så kan vi ta en uforpliktende prat om din situasjon og presentere noen muligheter.