fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juli, 2020

Med sosiale medier er det enkelt å promotere merkevaren din.

De fleste vet at sosiale medier dominerer i samfunnet. Nesten alle bruker det, og de forventer å finne informasjon om bedriften din der. Jo lengre du venter – jo tyngre blir det å starte.

Dette er kanskje den beste måten å prate med menneskene som allerede liker deg, men også de som ikke har hørt om deg enda. Sosiale medier er billig, personlig, raskt og effektivt.

Betalt eller organisk rekkevidde?

Vi skiller ofte mellom organisk og betalt rekkevidde når vi snakker om å spre budskapet på sosiale medier.

Betalt rekkevidde betyr at du betaler plattformen for å promotere bedriften din eller noe innhold du har laget. Organisk rekkevidde baserer seg mer på naturlig spredning, gjennom delinger og høyt engasjement med innhold. For eksempel vil veldig underholdende videoer kunne gå «viralt» og nå mange mennesker uten å betale.

Hvilken måte du bør velge avhenger av situasjonen. Budskapet du ønsker å formidle kan med fordel være skreddersydd til kunder på et stadie i «kundereisen», og dette må tas i betraktning. For eksempel trenger du ikke å betale for å prate til det eksisterende publikumet ditt, men heller produsere godt innhold som engasjerer.

Les mer om kundereisen.

Med segmentering og målrettet formidling sørger du for at kunder i ulike steg av «kundereisen» mottar relevant innhold.

Lager du en god plan for sosiale medier kan du tiltrekke deg nye kunder, lære hva folk tenker om bedriften din og bygge relasjoner til eksisterende kunder – uten å forvirre mennesker i ulike stadier.

Med den enorme rekkevidden på sosiale medier kan du segmentere kundegrupper og være svært målrettet med budskapene dine. Du kan for eksempel annonsere introduksjons-innhold til nye kunder, og sørge for at eksisterende kunder ikke mottar det.

Les hvordan du kan lage en markedsføringsplan.

Har du nok å tenke på?

Vi forstår: De fleste ledere har nok å gjøre allerede. Samtidig ønsker de å oppnå mer, og vet de burde forbedret bruken av sosiale medier. Men tiden strekker ikke til, og ny ansettelse av medieansvarlig er ikke fornuftig.

Vi kan hjelpe deg med strategi og drift.

Ta kontakt med meg, så kan vi ta en uforpliktende prat om din situasjon og presentere noen muligheter.

TONJE VONSTAD
94 88 44 89 / tonje@tvklipp.no