coop helgeland ansatte på kurs

Coop Helgeland er den største handelsbedriften på Helgeland med butikker i Alstahaug, Herøy, Vefsn, Rana og Hemnes. De anerkjente at opplevelsen av butikkene ikke lenger begrenses til besøket, men starter allerede på Internett. Derfor bestilte de kursing i sosiale medier for medieansvarlige på de respektive butikkene.

Mange nordmenn danner forhold til nærbutikkene sine. Vi møter de ansatte flere ganger i uken og velger ofte å handle der vi trives best. En dårlig opplevelse kan skade forholdet og hemme handel i lang tid fremover.

Hvordan opplevelsen er for kunder generelt vil ha utrolig stor påvirkning på omsetning. Derfor er det viktig å gi grunnleggende opplæring i sosiale medier. Da motarbeider man misforståelser, tabber og upassende kundebehandling. Samtidig lærer man å ta vare på de kundene man har, gjennom relasjonsbyggende aktivitet i sosiale medier.

De digitale kanalene vil også kunne brukes til å informere om spesielle tilbud eller situasjoner. Kanskje ønsker butikken å selge bort rabaterte varer før utgangdatoen?

Å kunne bygge følgere og et samfunn rundt butikken vil også komme godt med i spesielle situasjoner. Spesielt oppdaget vi dette under koronapandemien i 2020, hvor bedrifter raskt måtte informere kunder om nye bruksmønster. Da var det bedriftene med digitale talerør som kom best ut.