fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juni, 2020

Mange lager annonser som ikke fungerer optimalt. Noen linjer tekst, liksom – hvor vanskelig kan det være? Vel, annonsering har eksistert lenge, og er blitt finpusset og perfeksjonert. Lager du dårlige annonser kaster du bort både tid og penger. Her får du noen tips til din neste annonse på Facebook og Instagram!

Fang oppmerksomheten.

Hva er det som stopper deg i scrollinga? De vanligste svarene er bilder og video. I denne artikkelen fokuserer vi på bilder, men du kan lese mer om video i markedsføring her.

Gode bilder i høy kvalitet er det beste, og bør tilpasses kravene i Facebooks ulike annonsetyper. Bruk anbefalt sideforhold og pikselstørrelse.
Vis produktet eller tjenesten. Bildet er den mest effektive måten å kommunisere budskapet, så det bør umiddelbart forklare mottakeren hva annonsen handler om.

Fordi bildet er det første vi ser, kan det være lurt å bruke bildetekst. Men er må man være forsiktig: Facebook viser ikke annonser med for mye tekst i bildet. Maksgrensen er 20% av bildet. Prøv derfor å få inn det viktigste budskapet – det mottakeren bare MÅ vite. For eksempel vil rabatt-mengde eller tilbud være typiske eksempler.

Du kan sjekke tekstmengen med Facebooks eget verktøy.

Identifiser målet med annonsen.

Digital markedsføring handler om å kommunisere med potensielle kunder på ulike stadier i «kundereisen». Noen ganger vil det bety å presentere seg ovenfor potensielle kunder, de som aldri har hørt om deg før. Andre ganger vil det handle om å styrke omdømme, bygge tillit, relasjon eller å selge.

Tenk hva du ønsker å oppnå med annonsen, og vær realistisk. De færreste av oss kjøper ukjente merkevarer spontant kun fordi vi så en annonse.

Det kan være krevende å bryte gjennom støyen.

Snakk til mottakeren.

Bilder kan fange oppmerksomheten, men det er teksten som overbeviser.
Uansett hvilken annonsetype du velger har du disse feltene å jobbe med:

  • Overskrift
  • Tekst
  • Handlingsoppfordring (Knapp)

Overskrift

Skriv for å oppnå klikk. Overskriften bør være en handlingsoppfordring i seg selv, som forklarer «hva» som skal gjøres. Dette følges også opp med et «hvorfor»: Hva er fordelen med å gjøre denne handlingen?

Gjør årsaken spesifikk. Spar tid. Eller spar penger. Eller lær mer. Simplifiser det.
Bruk tall og spesielle symboler. Det hjelper med å fange oppmerksomheten. Men ikke glem å ta hensyn til språkbruken til målgruppen din.

Feil bruk av målgruppens kultur blir lett gjennomskuet.

Skriv kort. Det er lettere å fange opp, fungerer på alle annonsetyper og er bevist å ha en bedre effekt.

Du kan også formulere overskriften som et relevant spørsmål. Men tenk deg nøye om. Publikumet vil ofte svare på spørsmålet, og dette bør harmonisere i forhold til det du annonserer. Du vil ikke ende opp i konflikt med målgruppen din, vil du vel?

Om du har et tilbud, så nevn det. Du kan også love noe, bare sørg for at du leverer. For eksempel, om du skriver «5 nye måter å redusere stress», bør du levere bra på landingssiden.

Les mer om landingssider.

Tekst

Produkter eller tjenester som fortjener en annonse bør ha fordeler for sluttbrukeren. Å identifisere fordelen i et tilbud er selve kjernen i annonsen. Så spør deg selv dette: Hvordan vil mottakerens liv bli forbedret av dette tilbudet?
Svarene er ofte to-delt: Noen er umiddelbare, mens andre føles på sikt.

30% rabatt på moteplagg. Spar penger nå, se flott ut på sikt.

Ellers er det viktig å fokusere på ett mål. Målet med annonsen er en spesifikk handling. Det handler om å oppfordre til dette. Du må få målgruppen din til å bry seg.

Dette er ikke enkelt. Derfor er åpningen i teksten, selve fiskekroken, veldig viktig. Her er noen tips til gode åpnere:

  • Start en konflikt: Start teksten med å si noe målgruppen din ikke tror. For eksempel vil «kjøtt er nødvendig for protein i kosten» kunne fange oppmerksomheten til vegetarianere.
  • Engasjer fantasien: «Hva om du kunne avlytte konkurrenters styremøter?»
  • Sitere studier: «98% av Facebook-annonsering har effekt»
  • Avlive noe: «Muffins er på vei ut»
  • Gjenopplive noe: «Slengbuksen er tilbake!»
  • Bruk kjente sitat, uten hermetegn: Man skal ikke skue hunden på hårene: Den nye Samsung mobilen skjuler noe unikt under dekselet.
  • Innrøm noe: «Ikke døm meg for dette, men …»

Når du har funnet åpningen, har resten av teksten som oppgave å få mottaker til å oppfylle en ønsket handling. Men skriv enkelt, skriv kort. Spesielt om du har en landingsside for annonsen, hvor du kan engasjere enda mer.