fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juli, 2020

E-postmarkedsføring, om gjort riktig, er den mest profitable markedskanalen som finnes. E-post er en billig og enkel måte å kommunisere med kunder, og burde være en av grunnpilarene i markedsføringsarbeidet ditt.

Hva er e-postmarkedsføring?

E-postmarkedsføring er bruken av e-post til å bygge relasjon, spre innhold og promotere produkter og tjenester.

Det finnes gode og dårlige måter å bruke e-postmarkedsføring. De fleste av oss har mottatt reklame vi ikke ønsker, og dessverre finnes det mange useriøse aktører som bruker e-post hensynsløst.

Samtidig bruker mange av oss e-post både på arbeid og hjemme. Og selv vanlige e-poster mellom bedrift og kunde, foruten kvitteringer og automatiske responser, kan betraktes som former for e-postmarkedsføring. Dette er fordi hvordan bedrifter bruker e-post kan være en del av en større strategi for digital markedsføring.

Les mer om digital markedsføring.

Forskjellige typer e-post.

E-postmarkedføring kan være nyhetsbrev med oppdateringer fra bedriften, eller spesielle salg og tilbud. Det er en direkte måte du kan massekommunisere til abonnentene dine. Å skape deltakere på denne måten er et essensielt ledd i «kundereisen».

Les mer om kundereisen.

På sitt beste er e-postmarkedsføring en måte å informere og tilpasse informasjon til bedriftens publikum. På sitt verste er det en måte å jage vekk kunder, med reklame og påtrengende søppelpost uten verdi for mottakeren.

I dagens informasjonssamfunn har vi kun tid til verdifullt innhold.

Hvordan begynne med e-postmarkedsføring?

Å starte e-postmarkedsføring er enkelt. Den største leverandøren av slike tjenester, Mailchimp, ble markedsledende på grunn av det intuitive designet og de enkle løsningene. Fra nettsiden deres kontrollerer du lister med abonnenter som melder seg på nyhetsbrevet ditt.

Påmelding til nyhetsbrevet kan du legge inn på nettsiden, slik som her:

Eller du kan samle abonnenter på sosiale medier. Det viktigste man trenger for rekruttering av potensielle kunder til et nyhetsbrev, er god forståelse – for eksempel med en brukerundersøkelse. Da blir det lett å produsere innhold og overbevise om at nyhetsbrevet ditt er verdifullt.

Les mer om brukerundersøkelse.

Mer avanserte muligheter

Selv om du kan begynne enkelt, finnes det mange spennende muligheter å utforske på sikt.

Med programvaren til leverandører, som Mailchimp kan du planlegge automatiske e-poster for ulike kundegrupper. For eksempel kan du segmentere nye og eksisterende kunder, og sende «åpningstilbud» til nye følgere.

Du kan også segmentere etter hvor folk bor, eller samle inn annen informasjon i påmeldingen. For eksempel kan du sende gratulasjoner på bursdager eller rabattkoder. Det er en fin måte å bygge relasjon med kunder, uten å virke påtrengende.

E-post og sosiale medier

I nyere tid virker det kanskje rart å satse på e-post, når sosiale medier er så dominerende. Men e-posten har i snitt høyere konverteringer på tross av å være billigere.

Det er også større sannsynlighet for at e-posten du sender blir sett, hvor mange innlegg i sosiale medier aldri oppdages.

Dessuten kan du harmonisere mediene, og enkelt legge til liker- og deleknapper i e-postene du sender ut. Innhold fra sosiale medier kan også brukes i e-post, og visa versa.

Kommunikasjonskonsulent TV Klipp Martin Hansen

Martin Hansen
411 06 731 / martin@tvklipp.no

Spørsmål? Kontakt meg for en uforpliktende samtale om e-postmarkedsføring.

Tips: Bruk nyhetsbrev til å generere trafikk til nettsiden din. Her har du større kontroll, og trafikken vil forbedre synligheten din hos søkemotorer, som Google og Bing.

Lovverk og andre aspekter.

Du har kanskje hørt om «GDPR», eller General Data Protection Regulation. Det er et EU-regelverk som trådde i kraft i 2018, og handler om behandling av personopplysninger. Disse gjelder i Norge, og er viktige å forholde seg til når man setter opp nyhetsbrev.

Dette betyr at du må ha tillatelse til behandling av opplysninger, deriblant navn og e-postadresser. For å bevise at du har tillatelse, må du samle samtykke under påmeldingen til nyhetsbrevet. Det må også være enkelt for abonnenter å melde seg av nyhetsbrevet, dersom de ikke lenger er interessert. Forbrukere har også rett til innsyn i informasjonen om dem selv, rett til å bli slettet, rett til dataportablitet og rett til å kreve begrensninger. Så funksjoner for dette må etableres.

I TV Klipp sørger vi for at løsninger for e-postmarkedsføring er korrekte i forhold til lov og tekniske krav. Vi kan også hjelpe deg om du har eksisterende e-postlister .

Nysgjerrig?

Slå av en uforpliktende prat med oss. Eventuelt kan du sende inn spørsmål via Messenger eller kontaktskjema, så svarer vi deg når vi får sjansen.