fbpx
Type: Blogg
Emne: Markedsføring
Skrevet: juni, 2020

Markedsføringsplan for bedrifter.

En god markedsføringsplan kan være avgjørende for driften. Markedsstrategi forteller deg hvordan ressurser som tid og krefter skal brukes. Slik unngår du å kaste bort tiden din og stresse med tanker som “er dette riktig” hele tiden. Du unngår også frustrasjon og misforståelser, ettersom en god markedsføringsplan skaper en samlet visjon og fullstendig bilde av markedsføringstiltak – slik at involverte aktører jobber mot samme mål. 

I nyere tid er en markedsføringsplan viktigere enn noen gang. Bedrifter må i dag navigere blant gamle og nye medier, som stadig forandrer seg. Hvilke burde du bruke og hvordan? De færreste har tid til alt, og det er bedre å gjøre det bra på riktig plattform, enn halvveis på mange.

Å skrive en markedsføringsplan

Selve planen skal være oversiktlig og raskt fordøybar. Dette betyr ikke at innholdet er mindre verd, og kan gjerne ha dype undersøkelser og tanker bak seg. For eksempel baserer vi våre strategier på moderne forskningsmetodikk, selv om strategiene vi leverer til kunden er enkle å følge. Det kan sammenlignes med populærvitenskap, hvor vi alle kan lese om ny forskning i media, selv om det ligger veldig mye arbeid bak.

En markedsføringsplan skal ikke være et avansert, stort dokument som aldri leses. Men lett å lese, lett å huske, og som skaper en delt visjon og forståelse for involverte aktører.

Videre har jeg skrevet enkle punkter som bør være en del av markedsføringsplanen din. Tanken bak ligger i moderne prinsipper om digital markedsføring, som du kan lese mer om her.

TONJE VONSTAD
Daglig leder

Har du spørsmål angående om markedsføring i forhold til din bedrift?

Ta kontakt med meg for en uforpliktende prat.

94 88 44 89 / tonje@tvklipp.no

  • Hvem skal jeg nå?
  • Hvilke medier bruker mottakeren?
  • Hvordan får jeg målgruppen til å engasjere med innholdet mitt?
  • Hvordan kan jeg etablere samtaler og bygge tillit?
  • Hvordan er opplevelsen av bedriften min?

Hvem skal jeg nå?

Dette er grunnpilaren i digital markedsføring. Å forstå målgruppen er utgangspunktet i markedsføringsplanen din. På denne måten retter du ressursene dine mot den aktuelle målgruppen og ikke mot uinteresserte. Satt litt på spissen: Ville du kunne skrevet et godt brev til en ukjent mottaker? Vet du i det hele tatt om de liker å motta og lese brev?

Ofte snakker vi om “Kundepersonas” for å forstå målgruppen.

Du kan lese mer om det her.

Målgruppen bruker flere medier

Hvilke medier bruker mottakeren?

Når du forstår målgruppen din kan du si noe om medievanene deres. Det er mange medier å velge mellom, og selv bruken på individuelle medier kan ha stor variasjon. Kanaler Facebook, Google, Snapchat, Instagram, LinkedIn eller vanlig e-post er viktig å vurdere. Her bør du prioritere. Vi anbefaler at du begynner med en og vurderer å utvide til andre kanaler senere.

Til markedsføringsplanen din må du også huske at mediebruken må være relevant i forhold til bedriften din. Om kundegruppen din bruker mye e-post på jobb, betyr ikke det at mediet er like aktuelt til hobbyer, oppussing eller andre fritidsaktiviteter.

Få målgruppen til å engasjere med innholdet

I en markedsstrategi må du tenke på hele løpet til mottakeren. Det hjelper ikke å ha en flott nettside eller Facebook-side om ingen besøker den eller interesserer seg. Derfor må du skape innhold som fanger oppmerksomheten til målgruppen din, pirrer nysgjerrigheten og har en verdi.

For eksempel viser statistikk at flere oppdager levende bilder, mens Instagram-brukere kun trykker seg videre på de flotteste bildene. Førsteintrykket er viktig! Deretter må man vurdere hva man skal skrive. Igjen: En enkel setning kan virke enkelt å produsere, men når man skal skreddersy budskapet kort og konsist for å nå en spesiell målgruppe, bør man være nøyaktig – det ligger ofte mye analyse og arbeid bak. Etter det må du velge: hvordan liker målgruppen å engasjere med innhold? Noen foretrekker raske og underholdende videoer. Noen lange og forklarende tekster. Hvor mye kan målgruppen fra før av? Hva lurer de på? Hva trenger de å vite?

Vil du gjøre deg mer konkrete tanker om dette? Les mer om “kundereisen” her.

Hvordan kan jeg etablere samtaler og bygge tillit?

En markedsføringsplan må også inkluderer hvordan man etablere samtaler, bygger tillit og leder til lønnsomme handlinger. Ellers lager man masse innhold og bruker tid og ressurser forgjeves.

Klargjør mål i de ulike kanalene: Hva ønsker du å oppnå? Hvordan kommer målgruppen seg videre? Lag oppfordringer i innholdet, det vi kaller “Call-to-action”. Dette kan være knapper på nettsiden, for eksempel “kontakt oss for spørsmål”, “meld deg på arrangementet”, “bestill et tilbud” og lignende.

Husk at du må bygge tillit over tid. Med innholdet du leverer kan du demonstrere ekspertise og levere løsninger og svar. Deretter kan du bevise at transaksjoner med deg er lønnsomme: For eksempel med en gratis guide, for de som melder seg på nyhetsbrevet ditt. Eller en gratis prøveperiode. I slike situasjoner beviser du overfor målgruppen at du leverer og har verdifulle løsninger.

Kort sagt: Du har økt sjansene for samarbeid og handel betraktelig, og målgruppen vil sannsynligvis benytte seg av deg for å møte behovene sine.

Hvordan er opplevelsen av bedriften min?

Markedsføringsplanen må huske det med effektive midlet vi har: Fornøyde kunder. Ingenting er en sterkere indikator for potensielle kunder, enn gode anmeldelser og sterke referanser. Dessuten har målgruppen din egne nettverk, som igjen vil kunne oppdaget deg når de får samme behov.

Folk fanger opp at du løste lignende utfordringer for noen andre.

Skap derfor en smertefri opplevelse av tjenesten din, og lever over forventning. Tjenestekvalitet defineres som gapet mellom forventning og faktisk opplevelse. Det kan være så enkelt som å sende et takkekort. Når du opplever fornøyde kunder, gjør det lett å legge igjen anbefalinger og inkluder de i referansene dine.

Oppsummering

En markedsføringsplan skal virke enkel. Tenk godt gjennom målgruppen og strategien din. Velg hva som er viktig for bedriften din og hvor ressursene bør prioriteres. Tenk hvordan dere kan nå målgruppen og hvilket innhold de trenger. Sørg for at handlingsoppfordringer leder mot målet dere ønsker, og bygg tillit og samtaler med potensielle kunder. Lever over forventning og tilrettelegg for anmeldelser.